Rabu, 3 Julai 2013

Mangga


Nama Saintifik: Mangifera indica Linn.
Nama Biasa: Mangga atau mempelam
Famili : Anacardiaceae

pohon-mangga



Mangga-
Buah yang satu ini tidaklah sulit kita jumpa, karena sepanjang mata melihat di pekarangan yang kosong tentu ada yang namanya pohon buah mangga. Pohon itu memang sengaja ditanam atau mungkin dia tumbuh sendiri karena disebarkan oleh hewan pemakan buah seperti kelelawar atau hewan yang lainnya yang sejenisnya.

Mangga atau mempelam adalah nama jenis buah, demikian pula nama pohonnya. Mangga termasuk ke dalam marga Mangifera, yang terdiri dari 35-40 anggota, dan suku Anacardiaceae. Nama ilmiahnya adalah Mangifera indica.

Nama buah ini berasal dari Malayalam maanga. Kata ini dipadankan dalam bahasa Indonesia menjadi mangga; dan pada pihak lain, kata ini dibawa ke Eropa oleh orang-orang Portugis dan diserap menjadi manga (bahasa Portugis), mango (bahasa Inggris) dan lain-lain. Nama ilmiahnya sendiri kira-kira mengandung arti: “(pohon) yang berbuah mangga, berasal dari India”.
Berasal dari sekitar perbatasan India dengan Burma, mangga telah menyebar ke Asia Tenggara sekurangnya semenjak 1500 tahun yang silam. Buah ini dikenal pula dalam berbagai bahasa daerah, seperti pelem atau poh (bhs Jawa ). di Indonesia khusunya daerah tropis pada umumnya tumbuh berbagai jenis pohon mangga ini dengan subur. Untuk mengenal mangga yang punya rasa dan aroma kita lihat berbagai gambar buah mangga berikut ini, sebagai acuan bila anda ingin menanam mangga di pekarangan rumah.
1. Mangga Gadung
2. Mangga Apel
3. Mangga Golek
4. Mangga Manalagi
5. Mangga Kopyor
6.Mangga Madu
7. Mangga Falan
8. Mangga Asam Manis
9. Mangga Cengkir Indramayu
10. Mangga Gedong Gincu
11. Mangga Kelapa
12. Mangga Parked
13. Mangga Erwin

14. Mangga Randa Lemu ( Janda Gendut)
16. Mangga Bapang
 
15. ManggaGedong Gincu Cirebon



VARIETI MANGGA / KLON YANG DISYORKAN:

MA 128
Klon berasal dari Sungai Nibong, Kuala Selangor. Popular dengan gelaran Harumanis. Telah didaftarkan pada 28 Mei 1971. Buahnya sederhana besar dengan berat diantara 400-450 gm sebuah. Bentuk buah adalah bujur dan bengkok sedikit di bahagian hujung. Kulit buah berwarna hijau walaupun telah masak. Isinya tebal, berwarna oren, berjus, tekstur isinya halus, mempunyai bau yang harum dan rasanya manis.


MA131
Mula dikenali di Kedah dan dipanggil Mangga Haji Dollah. Telah didaftar dibawah klon Nombor MA 131 pada 28 Jun 1971. Juga ditanam di pekan Terong, Perak (4 ha. di Kg. Sungai Hantu dan 1 ha. di Kg. Sungai Kerang) dan diikenali dengan nama tempatan Mangga Nangka Udang dan juga Nangka Betik. Buah bersaiz besar dengan ukuran panjang 26 cm dan lebar 12 cm. Bentuknya memanjang serta membuat sedikit di bahagian pangkal hujung buah. Berat purata sebiji boleh mencapai hingga 2 kg. Kulitnya sederhana tebal dan berwarna hijau kekuningan pada peringkat matang dan berwarna kuning kehijauan bila masak. Isinya tebal, halus dan berwarna kuning kemerahan setelah masak. Isinya masam-masam manis dan beraroma sedikit.

Pokok penanti adalah jenis tradisional seperti mempelam telur yang berumur lebih 20 tahun. Klon nangka udang yang dicantum adalah daripada Negeri Kedah. Oleh kerana saiz buah adalah besar dan berat (1.8-2.3 sebiji) serta harga runcit pada RM5.00-RM8.00 / kg. maka buah ini mempunyai pasaran tertentu sahaja (niche market).


MA 162
Berasal dari Port Dickson. Dikenali dengan nama 'Foo Fatt' atau 'Golek'. Didaftarkan pada 28 Januari, 1972. Buah bersaiz sederhana besar dan purata berat buah ialah 500 gm sebiji. Buah berbentuk bulat memanjang dan bengkok di hujung. Kulit buah berwarna hijau kekuningan apabila masak. Isinya tebal, berwarna oren, bertekstur halus dan rasanya manis tetapi tidak beraroma.


MA 165
Berasal dari Negeri Kelantan. Dikenali dengan nama MAHA 65. Didaftarkan pada 28 Januari 1972. Buah bersaiz besar (450-600 gm sebiji), berbentuk panjang dan leper. Kulit buah berwarna hijau kekuningan bila masak. Isinya berwarna kuning muda, tebal tanpa sabut, tekstur isinya halus, rasa yang manis dan tidak beraroma. Pengeluaran buah adalah tinggi tetapi mudah merekah sebelum matang.


MA 204
Berasal dari Kodiang, Kedah. Popular dengan nama 'Melele' dan telah didaftar pada 13 November, 1978, saiz buah sederhana, berbentuk bulat membujur dan mempunyai puting yang nyata di bahagian tangkai buah. Kulit buah berwarna hijau kekuningan. Isinya berwarna kuning, berjus dan beraroma, isinya bersabut sedikit.


MA 223
Berasal dari Thailand. Dikenali dengan nama 'Nam Doc Mai'. Mangga ini sangat sesuai ditanam di kawasan utara Semenanjung Malaysia. Buah berbentuk bujur dan membengkok sedikit di bahagian hujung. Saiz buah sederhana besar dan purata berat buah adalah diantara 400-450 gm sebiji. Kulit buah masak berwarna kuning emas dan isinya berwarna kuning. Rasanya manis, berbau harum, berjus dan bersabut sedikit. Klon ini didaftar pada 19 Oktober, 1990."


Chok Anan (MA 224)
Manual Tanaman Mangga Chok Anan (format pdf) - klik !



KEPERLUAN ASAS TANAMAN

Iklim

Iklim tropika dan subtropika adalah sangat sesuai. Pokok boleh tumbuh dengan optimun pada suhu 24oC-27oC dengan taburan hujan diantara 750 mm - 2500 mm setahun dan wujudnya musim kemarau yang jelas selama 1-2 bulan bagi merangsang pokok mangga untuk berbunga. Keadaan kering juga diperlukan semasa bunga kembang bagi menggalakkan proses pendebungaan, persenyaawaan dan pembentukan putik buah yang baik. Hujan yang berlebihan pula akan menyebabkan serangan penyakit dan perosak pada bunga dan seterusnya mengurangkan pembentukan putik buah. Dalam keadaan terbuka, angin yang deras akan memberikan kesan buruk kepada kelekatan bunga, putik dan buah mangga. Oleh yang demikian, pokok-pokok lindungan untuk menahan kederasan angin seperti tanaman rhu, bintangor, medang dan belinjau adalah digalakkan.


Faktor Tanah

Kawasan tanah yang terlalu berpasir, berbatu dan cetek, bertakung air beralkali dan berbatu kapur adalah tidak sesuai untuk tanaman mangga. Tanaman mangga sentiasa memerlukan salinan yang baik walaupun ia tidak begitu sensitif terhadap keadaan keasidan tanah dengan julat kesesuaian pH diantara 5.5 - 7.5. Tanaman mangga didapati tidak tahan terhadap saliniti yang berlebihan. Tanah yang mempunyai saliniti 2 mmhos atau kurang pada kedalaman 0-125 cm amatlah sesuai.

Kawasan yang mempunyai paras air yang tinggi, mangga patut ditanam di atas batas atau busut. Penanaman cara begini biasa terdapat di kawasan MADA Kedah dimana busut disediakan. Biasanya pokok mangga di kawasan begitu adalah lebih kecil dan cepat berbuah.



AMALAN KULTUR

Bagi kawasan berbukit-bukit, kecerunannya hendaklah tidak melebihi 20o. Teres penanaman, jalan ladang dan langkah-langkah pengawalan hakisan perlulah dibuat bagi memudahkan kerja-kerja pengurusan dan penjagaan ladang. Kawasan yang bertekstur sederhana memadailah dibajak piring sekali dan diikuti dengan bajak putar. Kawasan yang bertekstur keras pula disyorkan dua kali bajak piring dan bajak putar.

BENIH TANAMAN

Boleh dibiakkan dengan kaedah cantuman mata tunas atau baji dan kaedah lain yang sesuai. ((i) lihat panduan cantuman mata tunas / baji (ii) cantuman pokok). Pokok penanti dari jenis mangga telur digunakan kerana ianya sangat sesuai, peratus percambahan tinggi, saiz kecil dan mudah diperolehi. Buah yang digunakan untuk tujuan pokok penanti mestilah cukup matang bagi mendapatkan peratus percambahan yang tinggi disamping memudahkan kerja-kerja memproses.

Selepas diproses, biji benih dirawat dengan racun kulat dan disemai di dalam kotak semaian yang berisi pasir halus dari sungai. Siraman dibuat 2-3 kali sehari. Semaian dibuat di bawah lindungan 45% telus cahaya. Percambahan berlaku selepas 2-3 minggu biji benih disemai. Anak-anak pokok penanti boleh diubah ke dalam polibeg setelah berumur 4-5 minggu. Media tanah campuran ialah 7:3:2 atau 5:2:1 (tanah:baja organik:pasir) dimasukkan ke dalam polibeg berukuran 20.3 cm x 30.5 x 0.125 cm. Anak-anak pokok penanti boleh diletakkan di dalam rumah teduhan atau di semaian terbuka.

Siraman kepada anak pokok penanti dibuat setiap hari. Racun kulat digunakan apabila perlu. Pembajaan dibuat dengan menggunakan baja kimia diselangi dengan baja organik seperti tahi ayam. Ini disyorkan kerana ia dapat mengekalkan kesuburan tanah lebih lama. Kerja-kerja cantuman boleh dibuat setelah pokok penanti berumur 4-5 bulan. Teknik yang biasa dilakukan ialah cantuman mata tunas kerana ia mudah dilakukan, kos yang lebih rendah, peratus kejayaan tinggi, pokok lebih tahan dan pertumbuhan lebih cepat.

SISTEM PENANAMAN

Untuk memaksimumkan pengeluaran hasil mangga dan juga memperolehi harga pasaran yang baik, penanaman campuran klon mangga adalah disyorkan. Bagi kawasan yang telah ditanam dengan klon tunggal dan menghadapi masalah pembungaan dan pengeluaran buah, campuran klon boleh diperolehi dengan kaedah cantuman dewasa di ladang, di mana pokok asal akan ditebang sehingga tinggal ketinggian lebih kurang 1 meter dari permukaan tanah. Tunas baru akan mula terbit sebulan kemudian. Kerja-kerja mencantum dengan mata tunas boleh dilakukan 5 bulan selepas menebang pokok dan hasil akan diperolehi 2 tahun selepas mencantum.

PENANAMAN DI LADANG

Sebaik-baiknya dilakukan pada awal musim hujan. Bagi kawasan tanah yang rata dan landai, sistem segi empat, segi tiga sama dan siku keluang boleh digunakan, manakala di kawasn yang curam pokok ditanam mengikut kontur bagi mengurangkan masalah hakisan tanah. Jarak tanaman ialah 9m x 9m bagi klon yang bersifat tinggi dan besar dan 7.5m x 7.5m bagi klon yang sederhana besar.

Lubang tanaman digali, berukuran 60 cm x 60 cm x 60 cm. Asingkan tanah atas daripada tanah bawah. Gaulkan 10 kg baja organaik dan 200 gm CIRP dengan tanah atas dan masukkan semua ke dalam lubang, diikuti dengan tanah bawah untuk dijadikan busut. Lubang dibiarkan selama 1 bulan. Semasa menanam, lubang digali semula sebesar beg plastik anak mangga yang hendak ditanam. Buangkan plastik sebelum anak benih ditanam. Kayu pancang atau kayu penyokong digunakan supaya anak pokok tidak patah atau tumbang bila ditiup angin. Sungkupan diletak di pangkal pokok bagi mengekalkan kelembapan dan mengawal rumpai. Penyiraman dijalankan setiap hari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan