Rabu, 3 Julai 2013

Pertanian di Malaysia

Pertanian di Malaysia

Pertanian di Malaysia membentuk dua belas peratus daripada KDNK negara. Enam belas peratus daripada penduduk Malaysia bekerja melalui sejenis pertanian. Ladang yang besar-besaran telah ditubuhkan oleh British. Ladang-ladang ini membuka peluang kepada tanaman baru seperti getah (1876), kelapa sawit (1917), dan koko (1950). Beberapa tanaman ditanam untuk tujuan domestik seperti pisang, kelapa, durian, nanas, beras, rambutan.
Kelapa Sawit Pokok Malaysia

Iklim

Iklim Malaysia menghasilkan syarat-syarat yang betul untuk pengeluaran hasil eksotik. Ia terletak di semenanjung di Asia Tenggara. Kawasan ini jarang sekali terjejas oleh ribut taufan atau kemarau.Malaysia mengekalkan tahap kelembapan di sekitar sembilan puluh peratus kerana lokasinya yang berdekatan dengan khatulistiwa. Cuaca menginap panas dan lembap sepanjang tahun. Malaysia sangat penduduk dengan bukit dan pertanian berskala besar memerlukan jumlah tanah rata yang tinggi. Malaysia tidak mempunyai iklim yang yang kukuh. kerana kelemahan ini, Malaysia tidak boleh menghasilkan beras yang cukup dan lain-lain produk makanan untuk bekalan negara dan memaksa ia untuk mengimport.
Laman padi

Kementerian Pertanian & Industry Asas Tani Malaysia (MOA)

Kementerian ini digelar Kementerian Pertanian & Industry Asas Tani Malaysia. MOA terpaksa namanya ditukar kepada tajuk semasa pada 27 Mac, 2004. Kementerian itu berfungsi sebagai sebuah agensi untuk perniagaan pertanian swasta untuk mendapatkan dinasihatkan oleh pakar-pakar yang pakar dalam bidang pertanian, memancing, dan ternakan. Kementerian merancang dasar, strategi, dan program-program pembangunan yang berbeza. Ia memantau, kaji selidik, mengarahkan, dan memasukkannya ke dalam tindakan projek-projek yang diberikan oleh Projek Pembangunan Pertanian Bersepadu (IADP). Kementerian mempunyai perkhidmatan seperti mengumpul, menganalisis dan memulihkan data maklumat dan pertanian melalui sains dan menyediakan laporan kepada petani. Ia menyediakan rujukan dan sistem pengurusan pertanian bagi pemilik ladang untuk mengakses semua pertanian maklumat yang dikumpul.

Pengeluaran dan Penggunaan Beras

Nasi adalah bahagian penting dalam diet Malaysia setiap hari. Pada tahun 1998, Malaysia yang dihasilkan 1.94 juta tan metrik beras. Walaupun dengan pengeluaran tinggi ini, Malaysia masih hanya menghasilkan lapan puluh peratus daripada apa yang diperlukan untuk menyokong dirinya dan mesti import yang lain.Purata warga Malaysia memakan 82.3 kilogram nasi setahun. Penduduk yang semakin meningkat memanggil untuk lebih banyak penyelidikan dan kemajuan teknologi untuk meningkatkan beras pengeluaran untuk kegunaan dalam negara.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan